Soos Kiek Uut
Home - Terug naar Activiteiten






















Klik hier om het verslag te beluisteren

VERSLAG: OV-poortjes te Zwolle, 10 10 2007. (93)

Vandaag gaan we naar Zwolle om aldaar bij gebouw Meander van de Nederlandse Spoorwegen het een en ander te horen, zien en voelen over de op handen zijnde OV (Openbaar Vervoer) poortjes. Dit zijn ingangen waar je de OV-chipkaart moet laten scannen voor de treinen en metro. Helaas hebben wij als Kiekuut organistie geen gratis vervoer kunnen krijgen van dat grote bedrijf. Heel fijn is dat onze plaatselijke vervoerder Taxi Rietman ons onmiddellijk gratis vervoer aanbood om naar Zwolle v.v. te reizen. Maar door een communicatie fout van Veldwachter, Hans loopt het toch een beetje warrig. Op deze woensdag in oktober staan een 15-tal personen klaar voor vertrek bij het NS station te Deventer. De overige 2 van de 17 gasten van vandaag komen uit Kampen. Het is net tien uur geweest en Tony van Taxi Rietman belt op dat er een kleine vertraging is en dat het busje zo komt voorrijden. De verbinding is net verbroken als het voertuig voorrijdt, het is een busje waar nog 8 personen bij in kunnen. Er wordt wederom gebeld met Tony en die heeft het verkeerd begrepen en wist niet dat het om 15 personen zou gaan. Dus het volgende busje wordt zo spoedig mogelijk nagestuurd. Goede raad is nu om busje 1 vol te krijgen, het liefst met lotgenoten en begeleiders erbij. Wat gebeurt er, justum, busje 1 vertrekt met 7 lotgenoten en 1 begeleider. De chauffeur weet de weg. Het is inmiddels 10:15 uur als we die bus verbaasd uitzwaaien, uw organisator denkt als dat maar goed gaat. Goed busje 2 komt om half elf voorrijden en hier stappen de overige luidjes in. We zijn dan dus met 15 personen op stap. Niet allemaal Kiekuut luidjes maar ook enkele leden van de BOVD (Belangengroep Openbaar Vervoer Deventer) waar uw organisator ook zitting in heeft. Het is mooi zonnig weer onderweg en we genieten van het formidabele uitzicht over de uiterwaarden. Als we bijna ter plekke zijn, gaat de mobiele telefoon van Hans, de gastvrouw van de NS meldt zich, waar we blijven, ik deel mede dat we er bijna zijn, maar ik vraag verbaasd, zijn de luidjes van bus 1 er dan nog niet, nee, alleen de 2 uit Kampen verder niets. Einde gesprek. Dan ratelt dat ding weer, nu de chauffeur die de Meander niet kan vinden, dus busje 1 is aan het dwalen. We loodsen dat voertuig richting het afleveradres. Ondertussen krijgt onze chauffeur een telefoontje dat er een busje op de Dijk ter hoogte van Olst een ongelukje heeft gehad, de bus was ledig op de chauffeur na, gelukkig geen letsel. Goed ons busje vertrekt weer naar Deventer en uw organisator wacht op busje 1, de rest is inmiddels al naar binnen gegaan. Dan volgen er nog enkele zoektelefoontjes van busje 1, maar iets voor half twaalf komen de passagiers uit het busje. Dan gaan we ook naar binnen, even ons laten registreren bij de NS balie en dan gaan we met de lift omhoog naar gastvrouwe Tiny Meijerink. Het is 11:35 als we aan een kop geurende koffie zitten met iets er lekkers er naast. Tiny vraagt natuurlijk hoe het kan dat een Taxibedrijf ook al met vertragingen werkt, Hans neemt dan even het woord en legt het hierboven geschrevene even haarfijn uit. Aansluitend beginnen we met de voorlichting in plaats van 10:30 uur.
We zitten als het ware in een huiskamer. Want de NS heeft het hier prima voor elkaar gemaakt om alles zo over te laten komen hoe het een en ander in de toekomst met de OV-chip geregeld gaat worden. Want tegen die tijd regelen we ons vervoer al vanuit de huiskamer.

Vooraf enkele belangrijke OV zaken:
* Bedoeling is om in 2009 van start te gaan met de OV-chipkaart.
* Momenteel komen er in ons land steeds meer OV-test-projecten.
* Het wordt een nieuwe manier van reizen en van betalen.
* In ieder geval voor sociale veiligheid van klant en werknemer.
* Er komt 1 kaart voor al het Openbaar Vervoer, toekomst ook voor taxi's.
* Hier op staan al je persoonlijke gegevens van het openbaar vervoer (bv kortings­kaart)
* Wij krijgen ook een OV-begeleiderskaart met dat soort gegevens.
* Je kunt het kaartsaldo bekijken op www.mijnns.nl
* Dus de strippenkaart en treinkaartje verdwijnen.
* We kopen dus geen kaartje meer maar een produkt.
* De vaste klanten krijgen de OV-chipkaart gratis, rest mag betalen.
* De toekomstkaart wordt ook uitgebreid met bv. kopje koffie kopen bij de NS en andere     produkten.

OV-POORTJES:
Wanneer je gaat reizen met de trein moet je door een OV-poortje om in een trein te komen, na aankomst met de trein in een andere plaats verlaat je het station weer door een poortje. De kaartlezer van de OV-poort heeft dan genoteerd voor welk bedrag je hebt gereisd en dat wordt in mindering gebracht op je saldo. Voor het voldoende saldo hebben op de kaart kun je kiezen uit automatische bijschrijving als je saldo een bepaalde stand is genaderd of je koopt het produkt in bij het loket, dan wordt het bijgeschreven op je kaart. Krijg je toch problemen bij een OV-poort, dan "schieten" medewerkers van NS te hulp, want de OV-poorten zijn beveiligd met camera's. Er is rekening mee gehouden dat ook "grote" dingen door een OV-poort kunnen, zoals kinderwagen, scootmobiel, tandem.

De tijd gaat snel, de vragen zijn veel. Maar we gaan nu alles bekijken/voelen. Een uitgekiende nabootsing van de werkelijkheid is hier nagemaakt. Er gaat een wand omhoog en daar verschijnt de stationshal met de OV-poortjes. Ze zijn flink van afmeting en goed sterk. Dan slaat het noodlot toe voor de NS, want er is een landelijke storing opgetreden en er werkt momenteel niets. (De stand tussen Taxi en NS is nu gelijk) Maar we kunnen het een en ander wel voelen. Ook de kaartlezer wordt onder de loep genomen. Een ding is zeker hier in deze momenteel chaotische ruimte krijgen we heel veel te horen maar kunnen dus niets in het echt zien gebeuren. Tiny nodigt ons dan ook weer graag uit om langs te komen, het liefst in kleine groepjes, als alles werkt, om een betere uitleg te geven. Menigeen komt beslist nog wel een keer terug.
Tip van Gunther, NS zorg er voor dat de klant ook kan opwaarderen via zijn eigen computer.

Dan is het tijd van afscheid nemen, onze fotografen zijn druk in de weer geweest. Hans bedankt Tiny voor al haar inspanningen en overhandigt haar een Delfts blauw tegeltje van witte chocolade met als tekst, Groeten uit Deventer.

We verkassen nu naar Grand Cafe Lubeck, bijna naast de Meander en de tijd is net over 13:30 uur heen. Binnen wordt snel en accuraat de bestelling opgenomen en binnen een sneltreinvaart, ik denk de intercity, worden de gerechten smaakvol geserveerd. Sommigen genieten van een glas rode wijn en er wordt onder het tafelen lekker bijgepraat over de OV-poortjes. Het was net zo klungelig als bij de bus, waar ook niet alles optimaal was. Dus er is nog heel veel te doen aan het nieuwe vervoerssysteem. Maar ondertussen meldt onze chauffeur zich keurig op tijd, 14:00 uur en we krijgen tien minuten respijt om af te rekenen en te plassen. Een stief kwartiertje later zitten er 15 personen weer in de bus. Ja hoor onze chauffeur van bus 2 heeft nu een grotere bus onder zijn hoede. In de buurt van Deventer worden er al enkelen van ons afgezet, Fortmond, Boskamp en Deventer Noord. Het merendeel stapt uit bij het CS van Deventer, het is dan tien minuten over drie.

Het was me het dagje wel. Onze hartelijke dank naar NS en Taxi Rietman.

Een heel belangrijke website is:
www.ov-chipkaart.nl

De gasten van vandaag zijn:
Van BOVD: Carel Morssink, Gerard van Nieuwenhoven, Marianne Stanlein.
Tinie Beekman, Gerry Bonthuis, Gunther Bosch, Ria van 't Erve, Carel Heerius, Peter/Ma­ria Hoogerdijk, Willem Koks, Gerard Lugtenberg, Ben/Femmy Maes, Wil­lem de Witte en Hans Veldwachter.


 
(Kenmerk: Kiekuut/2007/ovpoort.07)

 

Terug naar boven