Soos Kiek Uut
Home - Terug naar Activiteiten












Klik hier om het verslag te beluisteren

VERSLAG: VLIEGVELD TEUGE 05 10 2007 (92)

Voor de 8e keer op bezoek op vliegveld Teuge. Vorige week waren de weergoden niet met ons. Vandaag duidelijk wel goed gezind, op deze vrijdag de vijfde oktober doet het zonnetje haar werk uitstekend, als ze zich verschuilt achter een wolk is het wel een stuk frisser. Het merendeel van de 12 Kiekuut-luidjes verzamelen zich bij het NS station, enkelen gaan rechtstreeks. Rond 13:00 uur vertrekken er twee auto's richting Teuge. na een klein kwartiertje zijn we op de plaats van bestemming. De dochter van Geert, Camilla verwel­komt ons hartelijk. Ze is na enkele jaren vanmiddag weer onze pilote. We nemen plaats op het zonnige terras van het restaurant, even later komt de gastheer Geert zelf ook. Allereerst wordt onze clubvlag opgehan­gen. Onze gastheer Geert van der Zande verwel­komt ons harte­lijk. Na een kort openingswoord van Geert voelen we ons direct al weer thuis op "zijn" vliegveld. Onder het genot van een drankje worden de vluchtgegevens ingevuld. Iedereen gaat vandaag mee de lucht in. Tijdens elke vlucht wordt er een kort ver­slag gemaakt dat je hieronder aantreft. De indeling is als volgt:
Vlucht 1; 14:24‑14:50; Peter met vader en moeder de Block.
Vlucht 2; 15:04‑15:25: Hans en Gerrie Bonthuis en Hein Temmink.
Vlucht 3; 15:35‑16:00: Tinie Beekman, Willem Koks, Hans Veldwachter.
Vlucht 4; 16:10‑16:35: Yvonne de Groot, Gunther Bosch en Carel Heerius.
Piloot: Camilla van der Zande
Verslag van vlucht 1:

De nieuwe verlengde startbaan uitproberen!
Op 4 oktober 2007 word ik tijdens het sporten benaderd door Woppy van team wonen van Visio Het Loo Erf. Of ik interesse heb om mee te gaan vliegen in een Cesna op vliegveld Teuge met Soos Kiek Uut. Daar hoef ik niet lang over na te denken. Dus sta ik op 5 oktober 2007 om 13.30 uur met mijn moeder als begeleider op het terras van restaurant "Take Off" vlakbij de start‑ en landingsbaan. Mijn vader die ons bracht mocht niet weggaan en moest ook mee. Na het voorstellen, een drankje en het maken van de indeling kozen mijn moeder, vader en ik als eerste groep het luchtruim. Uiteraard nadat we over de nieuwe verlengde banen zijn getaxied. Met Camilla aan het stuur verlieten we de Teugse grond en vlogen richting Apeldoorn. Vanuit de lucht was het voor mij mogelijk de tuinen van Paleis Het Loo te zien. Prachtig om boven je eigen woonplaats en omgeving te vliegen. Het kanaal lijkt van bovenaf wel klein.
 Van Apeldoorn naar Olst. Over de bossen. Helaas geen wild gezien. Maar wel ervaren wat het is om zelf een vliegtuig te besturen. Als je de stuurknuppel in de handen hebt lijkt het zo eenvoudig. Wat een geweldig gevoel als je met een paar kleine bewegingen zo'n vliegtuig onder controle hebt, of denkt te hebben.
 Van Olst richting Deventer. De IJssel is wat groter dan het kanaal, maar lijkt vanaf 450 meter hoogte nog wel klein. Door de grootte zijn de bruggen over de IJssel door mij goed waar­neembaar. Daarna richting Bussloo. Weinig zonnende mensen, maar de golfbaan lag er prachtig bij. Vanuit de lucht was de vlakbij gelegen afvalverwerking langs de snelweg goed te zien. Langs Twello weer terug naar Teuge. Even was het nog spannend of we moesten door starten, omdat we achter een ander vlieg­tuig zaten, maar dat was (helaas) vanwege de deskundigheid van onze pilote niet nodig. Wederom de nieuwe baan uitgepro­beerd. Meneer van der Zande, Camilla en Kiek Uut bedankt voor deze geweldige middag, mede namens mijn ouders.
Peter de Block.

Verslag van vlucht 2
De inzittenden, genieten zo dat ze vergeten een verslag in te dienen. Maar aan boord onze hoffotograaf Hans Bonthuis, kijk maar eens bij de digitale plaatjes bij dit verslag. Ook zijn er foto's gemaakt door Carel en Willem. Ze zijn in ieder gevlogen over Fortmond en richting Broekland de woonplaats van Hein.

Verslag van vlucht 3:
Hans & Tinie & Herders hond 33 ( willem) moesten voor dat
wij de lucht in zouden gaan eerst het vliegtuigje uit het grasveld
trekken want dat ding was door geschoten bij de vorige lan­ding.
Maar het was wel de moeite waard.
Toen wij de lucht in gingen maakten wij eerst een grote bocht
En vervolgens  vlogen wij via de oude ijsbaan Deventer
binnen, over de binnenstad richting industrieterrein Colmscha­te
terug via Borgele ‑Platvoet waar ( Oma ) schoonmoeder ( van hans)
samen met Rijkje stonden te zwaaien. Dan richting Bussloo waar
geen mens was tezien op een nudist na met kippenvel (een vrouw)
volgens Hans & Tinie.
Dan via het afvalverwerkingsbedrijf richting Apeldoorn terug
naar Teuge en met een zachte landing weer terug op aarde
Het was een geslaagde vlucht bij mooi weer en goed zicht
Groetjes Willem Koks

Verslag van vlucht 4:
Het is fantastisch weer om te vliegen. De lucht is helder en voor wie kan zien is het zicht uitstekend. Gunther zit voorin en Carel en ik op de achterbank. Achteraf wat ondhandig dat ik bij het raam zit waar alle uitzichtpunten langsflitsen, maar dat hindert niet.
Camilla verzekert ons dat lijnvliegtuigen veel sneller taxien dan deze kleine kisten, en     ik geloof er niets van. Misschien komt het omdat je in een kleiner voertuig meer be­wegingen voelt?
Maar goed, we stijgen op en drijven op een bijna vlakke lucht tot zo'n 450 meter hoogte. Camilla is een fantastische pilo­te. Ze beantwoordt al onze vragen en vliegt ondertussen rustig verder.
Zo in de lucht lijken de steden ineens veel dichter bij elkaar te liggen. Binnen een minuut zien we Apeldoorn, dan ligt Deventer al voor ons uit en onderwijl kun je helemaal links Zwolle zien.
Hup over Deventer, terwijl onder ons op de Ijssel een speedboat vaart. Over het plant­soen, over de haven en dan Schalkhaar. Hier probeert Carel de eerste luchtfoto.
Ondertussen mag Gunter af en toe een tikje meehelpen met de extra stuurknuppel. Zo leert ie niet alleen de dubbele bestu­ring kennen, maar ook alle andere knopjes, schermpjes enzo­voorts.
Dan komen we bij de Scheg, in de volksmond ook wel 'de theepot van deventer' genoemd. En nu spits ik mijn oren want als het goed is komen we hierna boven Colm­schate. Tijd voor foto nummer twee, en dan de bocht voor de terugweg. Pas nu hoor ik voor het eerst dat er bij Zutphen een mooie ronding in de Ijssel zit.
We komen weer boven weilanden en dan is Teuge alweer in zicht en met een plof zijn we weer op de landingsbaan.
Ik heb vandaag vooral zoveel mogelijk geprobeerd me te ont­spannen en te voelen hoe het vliegtuig zweeft en hoe het verschilt van rijden over een weg.
Als ik uitstap, wil ik een vreugdesprong maken, maar vergeet daarbij dat ik nog onder de vleugel van het toestel sta...
In elk geval heb ik ontzettend genoten, ik denk wij allemaal wel.
Volgend jaar ben ik er zeker weer bij.

Dan voor de liefhebbers nog even het NAVO‑alfabet, wat bij luchtverkeer in de communi­catie met de boordradio wordt ge­bruikt om elkaar aan te roepen of andere signalen door te geven.

Alfa, Bravo, Charlie,  Delta, Echo, Foxtrot, Golf, Hotel, India, Juliet, Kilo, Lima, Mike, November, Oscar, Papa, Quebec, Romeo, Sierra, Tango, Uniform, Victor, Whiskey, X‑ray, Yankee, Zulu,
Cijfers worden voornamelijk in het engels uitgesproken, en voor de nul wordt zero of Nada gezegd.
Groet, Yvonne

Uw organisator heeft de volgende aantekeningen gemaakt:
* Vanmiddag ook getuige van enkele vluchten waar even later de parachutisten uit springen.
* Ons vliegtuigje heet vandaag PH‑CVT, dat PH staat voor Holland maar de rest kunnen initialen zijn van de eigenaar van het vliegtuig.
Bijna vijf uur houdt Hans zijn dankwoord en overhandigt aan piloot Camilla de Delfts blauwe tegeltjes van chocolade, gemaakt bij Banketbakker Lentelink, ook eentje voor haar vader die helaas naar een andere afspraak moest. Want morgen is hier een Dakota weekend. Dan gaat iedereen huiswaarts, sommigen komen nog in de file terecht, maar dat nemen we op de koop toe. Het was weer een onvergetelijke Kiekuutmiddag.
Zie ook de mooie digitale foto's.

De gasten van vandaag zijn: Peter, pa en ma de Block, Hans/Gerrie Bonthuis, Gunther Bosch, Carel Heerius, Willem Koks, Peter/Maria Hoogerdijk, Yvonne de Groot, Hein Temmink en Hans Veldwachter.
 
(Kenmerk: Kiekuut/2007/teuge.07)

 

Terug naar boven