Soos Kiek Uut
Home - Terug naar Activiteiten

Klik hier om het verslag te beluisteren

VERSLAG: VLIEGVELD TEUGE - 22-09-2006 (79)

Voor de zevende keer op bezoek op vliegveld Teuge. Zeven is een geluks¬getal want het weer is voortreffelijk, later op de middag wijst de tempera¬tuurmeter 32 graden aan,dus de glunderende zon is aanwezig en slechts hier en daar een klein wolkje. Onze gasten komen vandaag overal vandaan, zelfs uit Heerenveen. In totaal zijn we met 12 personen.
Iedereen is voor de afgesproken tijd aanwezig op het zonovergoten terras in Teuge. Allereerst wordt onze clubvlag opgehangen. Onze gast¬heer Geert van der Zande verwelkomt ons hartelijk. Na een kort openings¬woord van Geert voelen we ons direct al weer thuis op "zijn" vliegveld. Hij verzoekt Hans om zich met de groep te verplaatsen naar een ander deel van het terras waar de schaduw is. De heer van der Zande deelt mede dat het druk is vanmiddag en dat er wel wat tijd in gaat zitten. We kunnen dus niet aansluitend met een kist de lucht in. De inwendige mens wordt eerst goed versterkt. Ondertussen wordt de indeling gemaakt voor de rondvluchten. Er gaan 9 van de 12 het luchtruim in. Tijdens elke vlucht wordt er een kort verslag gemaakt dat je hieronder aantreft. De indeling is als volgt:
Vlucht 1; 14:41-14:56: Gerda van Eck, Tiny Nicolai en Wilbert Wisman
Vlucht 2; 15:55-16:20: Carel van Eck, Maria Gorree, Tonny Nijsen
Vlucht 3; 17:05-17:25: Yvonne de Groot, Jos Karssemakers, Bert Klosters
Piloot: Stefan affourtit; em; saffourtit@hotmail.com
Verslag van vlucht 1:
Wat is  vliegen in een vliegtuig?
We hebben het vrijdag meegemaakt. Wilbert zat voorin naast de piloot. Gerda en ik zaten achterin. We zaten daar lekker knus. Ik vroeg hoe groot de span¬wijdte was. De piloot zei: ruim 11 meter. Dan fantaseer ik over een grote vogel; misschien een albatros?
Vliegen is als een vogel.

Toch niet helemaal. Het deed me ook denken aan een kermisat¬tractie. Maar het gevoel in een vliegtuig is anders. Vooral dat je zo lekker knus bij elkaar zit ; met z'n vieren. Wilbert en de piloot vertelden waar we over¬heen vlogen; de ijssel, Twello, Busloo.
Ik had niet door dat we een rondje hadden gemaakt. We waren al weer op weg naar het vliegveld.
Maar toen wist ik het:
We vliegen in een luchtauto!
Ik had er al over gelezen in de boeken van Harry Potter.
En nu hebben we het zelf meegemaakt.
Bedankt Kiekuut!
Tiny Nicolai.

Verslag vlucht 2:
Samen de lucht in.
Onder een zonnige hemel liepen Jos, Maria en ik (Tonnie) met mijnheer van der Zande mee naar het kleine vliegtuig. Hoewel wij niet tot de zwaargewichten behoren, vroeg ik me in stilte af; "Oei, zou dit vliegtuig  ons gewicht wel houden?" Maar eenmaal zittend in de comfortabele stoel viel die zorg van me af. Via een kop telefoon met speaker konden we met Stefan de piloot en met elkaar praten. Even later taxiede Stefan het toestel naar de startbaan. Nadat het vliegtuig vaart maakte stegen, schoten we om 15.55 uur van de startbaan af het lucht¬ruim in. Ik vergat nog langer bang te zijn en genoot van het strakke Hollandse landschap onder ons. Stefan zette koers naar Apeldoorn. Wat veel groen omringt mijn woonplaats nog. Daar merk je lopend tussen de huizen  blokken op de begane grond veel minder van. En wat keurig en schoon ziet alles er vanuit de lucht uit. Paleis het Loo bleef voor mij een onherkenbaar vlekje, maar de nieuwe in aanbouw zijnde belastingtorens staken scherp herkenbaar af tegen het groen en de kleine huisjes er omheen. Prachtig gewoon. Met een bocht vloog Stefan via Apeldoorn Zuid over Bussloo. Het water lag diep wegge¬doken in het groen. We vlogen op 350 tot 400 m. hoogte. Toen ging het weer richting Teuge en voor ik het goed en wel door had gleed het toestel keurig over de landingsbaan en parkeerde onder de vaardige handen van Stefan. Wat een heerlijke erva¬ring was dit.

Verslag vlucht 3:
Het is de beurt aan Jos Bert en mij (Yvonne) om het toestel uit te probe¬ren. Piloot Stephan besluit eerst te tanken, en we moeten allemaal uitwij¬ken om het vliegtuig de ruimte te geven. de brandstof is in een mum van tijd bijgevuld, wij staan er bij op het gras en kijken ernaar.  Het vliegtuig is klein en van lichtge¬wicht materiaal, maar het weegt toch nog zo'n 700 kilo, en met  ons erin wordt dat zo'n 1000 tot 1100 kilo.

Als de machien startklaar is, Stapt Bert voorin naast de piloot, en wordt Jos door zijn vrouw in de zachte achterbank geholpen. De heer van de Zande helpt mij via de andere deur naar binnen. Ook ik wil meteen neer¬ploffen, maar een grote hoofdtelefoon ligt in de weg. Als we zitten is het (althans voor mij) even zoeken naar de juiste riem. Maar binnen een minuut zijn we allemaal vastgesnoerd, zijn de koptelefoons getest en start de motor.
Dit kleine vliegtuig is een Cesna, van het typenummer PH-ALW. aan mij de eer om uit te zoeken waar de laatste drie letters voor staan. Het is helaas net als bij auto’s. Soms betekent het niets, soms een afkorting van een vliegvereni¬ging.

Wij stijgen op, en nadat dit via de radio wordt aangekondigd, krijg ik ineens interesse in de aanroepletters en de speciale radio taal. Terwijl Bert en Stephan ons zo duidelijk mogelijk omschrijven waar we zijn, probeert mijn geheugen op te hoesten wat ik aan telefooon en navo  of lucht¬vaart alfabetten heb aange¬leerd. Onderwijl zeilt Twello rechts aan ons voorbij, en vliegen we over boerderij¬tjes en akkerbouw. Dan is de noord¬kant van Deventer aan de beurt. we komen vervolgens o.a. langs Daventri¬a sportvelden, het huis van Karel Lassche, het nieuwe ziekenhuis, een stukje Colmschate en dan via de A1 tussen Buslo en Twello weer terug. Dit alles op zo;n 1200 voet, ofwel 400 meter.
Een mooi rondje rondom Deventer. Het weer is wat stabieler dan bij de vorige vluchten.
Ik ben bij de de z van het alfabet aangeland als we de daling inzetten. We maken een flinke bocht naar rechts en komen zachtjes aan de grond. We  hebben alledrie genoten. Het was een klein applausje waard. Als we zijn uitgestapt bedanken we de piloot. Voor hem zit het er nog niet op, hij mag nog een groepje rondvliegen. Ik vond het in elk geval leuk om weer  eens mee te maken.
Kiekuut, bedankt!


Uw organisator heeft de volgende aantekeningen gemaakt:
* Gerda vindt dat manlief Carel haar niet goed begeleidt om in het toestel te komen. Geert zegt duidelijk dat het de fout is van hem omdat hij Gerda op het verkeerde been heeft gezet. Maar ze heeft wel genoten van de inzittenden.
* Vlucht 1 net weg, deelt Geert mede dat er een toestel een noodlanding heeft gemaakt in een bietenveld te Wilp, geen gewonden en het is ook geen "kist" waar Kiekuutluidjes inzitten.
* Ons vliegtuigje heet vandaag PH-ALW, dat PH staat voor Holland maar de rest kunnen initialen zijn van de eigenaar van het vliegtuig. Ria K. heeft een originele "Aan Lager Wal", overigens vorig jaar was dat AVB
* Een bruidspaar wordt per helicopter vervoerd naar Huize Voorst.
* Het is druk "vliegweer" omdat in Duitsland net over onze grens een vliegevenement wordt georganiseerd, ook worden er veel parachutespron¬gen uitgevoerd..
* Peter Hoogerdijk heeft de digitale foto's gemaakt.


Vandaag zijn Ria, Peter en Hans niet de lucht in geweest. Ondertussen staan er ook al sapjes en snacks op de wiebelende tafels. Bijna half zes uur houdt Hans zijn dankwoord en overhandigt piloot Stephan een Bus¬sinkkoekhuisje en Geert een "sigarenbon" Memoreert nog een keertje dat we Geert hebben gemist bij onze bbq.
Tot slot spreekt de heer van de Zande ons ook nog toe, hij heeft het wederom met plezier gedaan en hoopt ons volgend jaar weer te treffen. De "certificaten" worden nog gemaakt.
Een kwartiertje na zes uur gaan de laatste gasten huiswaarts, voor deze tijd zijn er al wat vertrokken. We kunnen wederom een zeer geslaagde, lange, middag toevoegen aan ons lijstje.


De gasten van vandaag zijn: Carel/Gerda  van Eck, Maria Gorree, Yvonne de Groot, Peter Hoogerdijk, Jos/Ria Karssemakers, Bert Klosters, Tiny Nicolai, Tonny Nijsen, Wilbert Wisman en Hans Veldwachter.

(Kenmerk: Kiekuut/2006/teuge.06)


Terug naar boven