Soos Kiek Uut
Home - Terug naar Activiteiten

Klik hier om het verslag te beluisteren

VERSLAG BEZOEK ZUIVELBOERDERIJ TE WESEPE Vrijdag, 12 augustus 2002. (33)

Voor onze derde tandemtocht, de eerste van dit jaar was de animo helaas niet groot. Zaiem, Hans/Gerry en Hans/Rijkje vertrekken om even na tien uur vanaf de parkeerplaats van het NS station Deventer, onder ideale weers­omstandigheden. Weinig wind, veel zon en aangename temperatuur.
We fietsen eerst de drukte uit langs de Snippelingsdijk en we gaan de rust in om langs het Overijssels Kanaal richting Schalkhaar te pedaleren. De geplande koffiestop bij de "Croddenbrug" ging niet door omdat deze gelegenheid pas om 13:00 uur open gaat. Maar we gaan wel even op het terras zitten en happen een eigen boterham weg. Hierna fietsen we verder langs het mooie kanaal en genieten vooral van de rust, na enig speurwerk buigen we af en bij de Zonnenbergbrug gaan we linksaf de Zonnenberger­weg in, een zandweg, maar goed te fietsen en mooi door de bossen. Om 12:10 uur zijn wij bij Restaurant "De Kranen­kamp" aan de Raalterweg en nemen we op het terras plaats om een kop koffie te drinken en we beslui­ten ook maar om hier iets hartigs te nemen, een fiks bord patat. Maar vadertje tijd tikt door en om 12:50 uur willen we verder fietsen als Zaiem erachter komt dat zijn voorband "leeg" staat, de fietspomp brengt uit­komst en we fietsen verder. Even een rondje op de binnenplaats van Abdij Sion en verduld hier staat de voorband wederom leeg. Dus snel pompen en de zuivelboerderij bellen dat we ietsjepietsje later komen.
Om 13:20 zijn we bij zuivelboerderij "de Meijer" van Gerard Willemsen en vriending Agnes. De boederij staat bekend om de ijsfabrikatie. Sinds 1999 maakt hij hier ijs voor comsumptie en levert nu ondermeer aan restaurants en supermarkten in de naaste omgeving. Ook vindt hier verkoop aan particulieren het gehele jaar door plaats.
Gerard heeft eigen melkkoeien en een deel van de melkopbrengst gebruikt hij voor het ijs de rest gaat naar de melkfabriek. De ijsmelk gaat hij pasteu­ri­seren, vervolgens komt er basis­mix ijs poeder bij en room en suiker en uiteraard als het bijvoorbeeld om aardbeienijs gaat verse aarbeien. Het ijs wordt dan ingevroren voor de verkoop.
Na de boeiende uitleg verorberen we nog een smaakvol ijsje op het terras.
Gerard wordt weggeroepen omdat een paard "gedekt" moet worden. We hebben het op een afstand gezien.
Rond de klok van 14:45 uur nemen we afscheid van Gerard en we fietsen nu vanaf de Boxbergerweg richting Diepenveen, o ja wel nog even de lekkage opgezocht bij de voorband van Zaiem, gevonden maar oud plak­kertje hoefde niet verwisseld te worden maar plak er maar overheen. Dat schoot niet veel op want onderweg nog een paar keer flink pompen met de pompe. In Diepenveen aangekomen overhandigen we Zaiem nog een tute met snoep voor zijn vakantiereis met de bus naar Bosnie, hij vraagt ons nog even op de koffie te komen bij zijn huis. We stemmen in en volgen hem. Bij Zaiem en Mare drinken we koffie, sapje en slibowice en bewonde­ren een heel mooi bordruurwerk dat zijn vrouw heeft gemaakt.
Rond de klok van een kwartier na vieren nemen we afscheid en gevierten fietsen we terug naar Deventer en even later gaan Hans en Gerry ook hun eigen fietsweg.

In ieder geval hebben we wederom genoten van een leuke Kiekuutdag.