Soos Kiek Uut
Home - Terug naar Activiteiten

Klik hier om het verslag te beluisteren

VERSLAG VAN BEZOEK AAN: Regio Taxi Centrale Deventer. (30)

Na bijna een jaar in de "wachtkamer" te hebben gezeten zijn we eindelijk op vrijdag 5 april 2002 te gast geweest bij de Regiotaxi Salland.

Verzamelpunt NS Station en sommigen met de taxi naar het adres op het industrieterrein van Deventer. We worden ontvangen door Anita en Mickey.
We nemen rond de klok van half elf plaats in de ruimte die kort geleden nog ingebruik was als de kamer van de centralist en telefonistes. Onder het genot van een kop koffie luisteren we naar de informatie die ze ons mede delen. Ik heb de volgende opmerkingen genoteerd:

** Het huidige pand is net verbouwd.
** We hebben 100 voertuigen, 30 auto's hebben een datacomputer aan         boord.
** Personeelsbezetting, Deventer 180, Raalte 120 en Dalfsen 60
** Er kunnen maximaal 8 gesprekken tegelijk binnen komen.
** Er zijn 2 telefoniste's aan het werk voor het aannemen van de ritten.
** De piekuren zijn tussen 11:00-12:30 en rond 16:00 uur.
** Normaal 12 ritten in 1 kwartier.
** In de piekuren 25 ritten in 1 kwartier af te handelen.
** Er werken 7 centralisten zij zijn 24 uur inzetbaar, in 3 ploegendienst.

Vervolgens de rondleiding door het bedrijf:
We gaan eerst naar de boekhouding, waar 2 personen werken, dan naar het hart van het bedrijf de computerruimte, het is een ruimte met suizende geluiden van de grote computer. Dan gaan we naar het kantoor van de directie, waar we ook Marcel tegen komen, het manusje van alles van dit bedrijf, vervolgens gaan we naar de kamer van de twee telefonisten, die zonder headset werken maar met de telefoonhaak en alle ritten in de computer invoeren, de ruimte ernaast zit de centralist die alles met de chauffeurs regelt en de ritten aanbiedt. Ook hangen hier de werkklembor­den van de chauffeurs. Nieuw is dat de centralist kan zien via het nieuwe GPS systeem waar de taxi zich bevindt. De kunst van een perfecte centra­list is natuurlijk om ritten zoveel mogelijk en efficient te combineren. Het valt ons op dat het er rustig aan toe gaat. Wel vraagt een chauffeur om een andere auto omdat er een mankement met het huidige voertuig is, hij kan komen omruilen.

Dan gaan we naar de administratie, waar enkele medewerkers de afhande­ling van de wvg ritten invoeren en ziekenfondsritten en ook de klachten worden hier genoteerd. Dan nog een ruimte verder zit de planner voor het leerlingenvervoer.
Dan gaan we de parkeergarage in, waar de auto's allemaal staan, momen­teel is 90 procent op de weg, we wandelen via de wasstraat, want elke auto wordt dagelijks gewassen naar de garage, waar op dit moment niets te doen is. In de kantine spreken we enkele chauffeurs en hier hangen ook de postvakjes van alle chauffeurs. Persoonlijk geen mooie kantine, koud, kil en donker. Hierna gaan we weer terug naar de ontvangstruimte.

We nuttigen nog een kop koffie. De eerste taxi komt er al aan om Gerard op te halen en warempel de taxi's zijn allemaal op tijd. Hans bedankt Mickey en Anita voor hun ontvangst en rondleiding en overhandigt hen een doos Bussink Bijtjes.

Nu weten we in ieder geval iets meer over het wel en wee van een druk taxi bedrijf.

Tegen 12:40 uur verlaten we voldaan het bedrijf.

Wel nog even gevraagd naar een miniatuur taxi voor Gerard, maar helaas er waren er genoeg maar vanwege de nieuwe naam alles weggegooid, jammer voor Gerard!!!

De gasten van vandaag zijn:
Tinie Beekman, Carel/Gerda van Eck, Zaim Djulbic,Jos Karssemakers, Gerard Lugtenberg, Cor/Neel Sandorp, Hans Veldwachter.
(kenmerk;kiekuut/2002/taxi.02)


Terug naar boven