Soos Kiek Uut
Home - Terug naar Activiteiten

Klik hier om het verslag te beluisteren

VERSLAG BEZOEK DRAAIORGELBOUWER VAN EIJK/TERWOLDE. (23)

Onze tweede tandemtocht, begon met donder en bliksem. Want de laatste week was heel mooi weer en om middernacht barstte een beste bui boven de Hanzestad Deventer los. Maar omstreeks de start van onze tocht, 10:00 uur, druppelde het nog heel ietsjepietsje, dus we boffen.
Vandaag bezoeken we de draaiorgelbouwer van Eijk die in Terwolde woont en werkt. We hebben een record deelname  van 6 tandems.
Aan de Worpzijde nabij de spoorbrug verzamelen om tien uur 3 tandems en 1 fiets, die koersen richting de Zeedijk in Nijbroek. Vanuit Olst komen 2 tandems die met het Olsterveer worden overgezet en ook naar de Zeedijk fietsen. Rond half elf zijn we bij Tinie Beekman die hier woont.
Hier wordt de fiets van Coby gestald en ze neemt plaats op de tandem van Tinie, even het zadel goed zetten en dan gaan we. Na de begroeting vertrekken we met vijf tandems en wel de navolgende bezetting:
Tandem 1: Coby Klomp en Tinie Beekman.
Tandem 2: Hans en Gerrie Bonthuis, op de tandem van de Fam. van Eck
Tandem 3: Wil en Yvonne de Groot
Tandem 4: Hennie Rumpf en Gunther Bosch
Tandem 5: Rijkje en Hans Veldwachter
Tandem 6: Linus Brascamp en Gerard Lugtenberg, fietsen rechtstreeks naar de orgelbouwer.

Voor Hans en Gerrie Bonthuis is het de eerste keer dat ze op de tandem zitten, in het begin gaan ze "rommelig" op het zadel maar alras feilloos onder de knie. Goed we fietsen onder een zwaar bewolkte hemel weg bij de boerderij van de fam. Beekman, de wind is ferm. Tandem 2 en 5 fietsen spontaan langs de Twelloseweg 77 en komen er achter bij huisnum­mer 49 dat we fout zijn. We keren om en fietsen nu op het geluid van het draaior­gel af, die al een mooi deuntje staat te spelen.
Jan van Eijk begroet ons, het grote orgel staat buiten, want die gaat morgen naar de Welsumse Kermis.
Hier wat aantekeningen mijnerzijds die uit de memorecorder komen:
** Jan en z'n twee zonen bouwen de draaiorgels.
** Ze maken alles zelf.
** Er wordt lindehout gebruikt
** Een orgel bouwen duurt ongeveer 2 jaar.
** Een draaiorgel gaat wel 100 jaar mee.
** We luisteren/kijken nu naar de Ruysdael.
** Heeft 5 registers en uiteraard taferelen van Ruysdael
** Dit orgel kost 500.000 gulden.
** Vooral het vernuftige trommelwerk is kundig.
** Zijn nu bezig met een orgel voor Amerika.
** Jan zet Terwolde wel op de landkaart, de dokter kennen ze ook.
** Rondleidingen doet hij nooit, kost te veel tijd.
** Wel voor onze groep en dat vinden we mooi.

Al met al zijn we hier vanaf 11:10 tot 12:00  in de openlucht te gast. Hans bedankt Jan en overhandigt hem een doosje Bussink Bijtjes. Mis­schien komt het Bussink huisje ooit eens  als een draaiorgelvorm.
We schudden Jan de hand en gaan weer op onze tandem.

We verplaatsen ons nu naar Terwolde Centrum, waar we bij Café "Dorps­zicht" een kopje koffie willen drinken met een broodje of zoiets. Maar helaas hij is nog gesloten, gelukkig gaan ze toch voor ons open, maar de keuken is nog niet in bedrijf. Dus het wordt koffie met een saucijzenbrood­je. We zitten net als het begint te regenen, dus geluk. Tegen 13:00 uur gaan we verder fietsen, onder langs de dijk richting Welsum.
Tinie Beekman is de gids die ons onderweg heel wat vertelt over de omgeving. Ook komen we nog langs het oude woonadres van Linus, die vroeger een fruitteeltbedrijf hier had. Het wordt lekker warm en het bekende "zunneke" straalt ons toe. Na Welsum nemen we plaats bij Café "Bijsterbosch", ook wel genoemd "Cröttien", ik weet niet of ik dit goed geschreven heb. We nestelen ons op het terras. Hier happen sommigen de meegenomen boterhammen op en anderen nemen een pannenkoek of een vette hap en omringd met een glas fris. We hebben nu al 27 km. gefietst en vanaf Terwolde alweer een drietalkwartiertjes onderweg.
De organisatie spreekt de luidjes nog even toe, bedankt allereerst de voorrijdsters/voorrijders dan het mooie weer en de datum voor de volgen­de Kiekuutaktiviteit, namelijk vrijdag 14 september, vliegen op Airport Teuge. Het is bijna drie  uur en we rekenen af. Hier nemen we ook af­scheid van de Olstergangers, we zijn heel dichtbij de veerpont.
De overige 4 tandems fietsen over de Dijk richting Terwolde, onderweg zien we nog heel veel borden met teksten over het afgelopen MKZ drama gebeuren. Halverwege suizen we de dijk af en krijgen het wel even heel zwaar wat de tegenwind betreft maar we trappen er ons door heen.
Half vier zijn we weer bij de boerderij van Tinie, nog even binnen zitten en een sapje drinken. Er worden  ook nog wat aardappelen/eieren gekocht en om  luttele minuten na vier uur gaan we weer met 3 tandems en 1 fiets naar Deventer. Af en toe de wind heerlijk in de rug. Op de Lage Steenweg nog even een "billenpitstop" en we gaan met de groep de spoorbrug over fietsen en aan de Deventerkant nemen we afscheid van elkaar.
Het is tien voor vijf en we hebben 45.8 km. gefietst.

Kiekuut luidjes tot ziens,

Veldwachter, Hans

De gasten vandaag zijn:
Ze hierboven in het verslag.