Soos Kiek Uut
Home - Terug naar Activiteiten











































































VERSLAG: Aviodrome te Lelystad, 06-09-2012. (146)

Excursie bij het Nationaal Luchtvaart-Themapark Aviodrome (gastheren Piet Engelen en Leo Baggen)

Eindelijk was het dan zover, onze excursie naar Nationaal Luchtvaart-Themapark Aviodrome te Lelystad is op donderdag 6 september een feit geworden. Voorheen stond de Aviodrome bij luchthaven Schiphol te Amsterdam. Aange­zien er een ruimtegebrek ontstond, is men uitgeweken naar lelystad. Om de kosten van vervoer te beperken heeft iedereen met iemand mee kunnen rijden ( 4 auto’s stonden tot onze beschikking)  en we hebben dan ook samen de brandstofkosten betaald. Eenmaal aangekomen, liepen we over het rode tapijt naar binnen en was het verzamelen in de hal. Onze gastheer en tevens gids Piet Engelen stond ons al op te wachten en verwelkomde ons. Onder genot van een kop koffie/thee konden we even bijkomen van onze autorit en een sanitaire stop maken.Veldwachter Hans heeft uiteraard een welkomstwoord gehouden en heeft het een en ander toegelicht. Inmiddels had Piet Engelen geregeld dat we met ons allen als één groep de rondleiding zouden maken onder zijn verantwoordelijkheid. Omdat onze groep de nodige aandacht vraagt heeft Piet een tweede gids, Leo Baggen,  bereid gevonden om te assisteren.

Rond de klok van 13.00 uur zijn we begonnen met de rondleiding. Normaal duurt een rondleiding  ongeveer 1 uur, echter omdat onze groep meer aandacht nodig had, heeft de rondleiding 3 uur geduurd. m.a.w. we hebben rustig alles kunnen zien, betasten, horen etc.

Piet begon zijn rondleiding en nam ons mee in het verleden, waar wij kennis maakten met de geschiedenis van de Nederlandse luchtvaart. We kwamen in een grote ruimte waar de eerste luchtballon hing met wijlen Abraham Hopman. Hij was de eerste Nederlander die in 1804 een ballon voer van Rotterdam naar Schiedam. We mochten de mand voelen met het schepje en de zandzakjes die eraan hingen. Vervolgens gingen we naar de eerste vliegtuigen. De eerste vlucht boven ons land werd op 27 juni 1909 gemaakt door de Franse graaf Charles de Lambert met zijn Wright Flyer A. Piet heeft hier het nodige verteld , daarna zijn we naar de volgende afdeling gegaan waar een Duits gevechtsvliegtuig uit de 1e wereldoorlog stond. Het bijzondere hieraan was dat de mitrailleur door de propeller van het vliegtuig heen kon schieten. Als de mitrailleur afging dan stopte het draaien van de proppeller even. Als een piloot een vliegtuig van de tegenpartij had neergescho­ten dan werd er op zijn vliegtuig met verf een rode band op gemaakt. Hoe meer rode banden er op het vliegtuig waren aangebracht, hoe meer vliegtuigen door deze piloot waren neergehaald. Eén piloot heeft het voor mekaar gekregen om zo’n 80 vliegtuigen neer te halen, hij wordt dan ook “de Rode Baron” ge­noemd. Uiteraard mocht iedereen het bekijken en betasten. Langs de vele vitrines, lopen we verder en horen het verhaal over een lesvlieg­tuig de Fokker S-4. Er zijn uiteraard meerdere lesvliegtuigen gebouwd, echter geen van deze vliegtuigen kreeg het getal S-5 mee. Want als je als toekomstig soldaat werd gekeurd en je kreeg S-5, dan was er een steekje bij je los. En weer verder lopend kwamen we bij de F2, het allereerste passagiersvliegtuig van de KLM. Er  zat toen nog geen toilet aan board. De eerste keer dat er een stewardess aan board ging was in 1935. Er zat ook geen achterwiel aan het vliegtuig maar een stuk hout dat als gelei­ding op de grond mee ging bij het stijgen en landen. Nu belanden wij in 1924. De KLM maakte een eerste proefvlucht van Nederland naar Batavia ( Oost Indië ).55 Dagen heeft deze vlucht geduurd. Er was een storing in Bulgarije waardoor er nieuwe onderdelen uit Nederland moesten komen. Een vast toilet was er dus nog niet in die tijd, dus had men een klein vierkant houten doosje met deksel (ongeveer 40 cm doorsnee ) wat dienst deed als een po.

In het vliegtuig ( Pelikaan ) zaten 1 a 2 piloten, 1 boordwerktuigkundige, en er konden maximaal 8 personen mee. Er moesten 14 tussenlandingen gemaakt worden voordat men in Batavia aankwam. Het vliegtuig vloog laag, ongeveer op 500 meter hoogte en het heeft een leeg gewicht van 2035 kg. Alle vliegtuigen van de KLM hadden een vogelnaam, nu begint het met PH en B In 1934 bestond de Australische stad Melbourne 100 jaar en te gelegenheid daarvan werd er een luchtrace gehouden van Londen naar Melbourne. De KLM deed ook mee met haar geheel metalen vliegtuig de Douglas DC-2 Uiver. Ze haalden als 2e de finish in 90 uur en 15 minuten. Afijn via de Pelikaan vervolgde wij onze route en kwamen in de periode van de 2e wereldoorlog. De Fokker C5D634 is een verkenner/bommenwerper die vanaf 1925 is gebouwd en in de oorlog dienst deed. De periode 1945 – 1960 was de wederopbouw naar een wereldmaatschappij, dus de ontwikkeling ging maar door. De Vliegende Holander werd geboren en is de stamvader van de moderne vliegtuigen. Na wederom een uitleg vervolgden wij ons naar de helikopter Salome van de Koninklijke Marine uit 1956. Iedereen mocht een kijkje binnen nemen en even erin zitten. Deze helikopter heeft gevlogen van 1978 t/m 2003 en heeft vele miles gevlogen. En nu gaan we via de slurf naar de Flying Dutchman PH-BUK, oftewel de Boeing 747. Allemaal naar binnen en kijken, betasten en zitten voor degenen die even moesten rusten. We zijn in de laadruimte geweest en via de touristclass naar het bovendek gelopen waar de business class zich bevindt. Een zee van beenruimte met alle gemakken voorzien. Iedereen mocht een kijkje in de cockpit nemen en even plaatsnemen op een pilotenstoel. Ook in de cockpit vertelde een gids ons van alles. Wat een vliegruig zeg en nu mag hij/zij uitrusten na vele vlieguren.

Ja de tijd heeft niet stil gestaan in het vliegverkeer, dat was ons wel duidelijk geworden, dus op naar de Gemini capsule. Hierin konden 2 astronauten zitten. Ze waren maximaal 14 dagen in de ruimte. Tussen 1965 en november 1966 waren er 10 bemande ruimtemissies. De Gemini-capsule bood plaats aan twee astronauten die oefenden met ruimte­koppelingen, ruimtewandelingen en andere manoeuvres die dienden ter voorbe­reiding van het Apolloprogramma. Ook hebben we een kijkje kunnen nemen in het Columbus deel van de ISS. Hierin heeft André Kuipers zijn onderzoeken gedaan. Na al dat geloop zijn we denk ik wel iets afgevallen. We konden de proef op de som nemen door op een weegschaal te gaan staan. Een bekende lotgenoot van ons ging ook op de weegschaal staan en hoorde tot zijn verbazing hoeveel hij woog op de Maan : 19 kg. Maar wat woog hij op Jupiter: 286 kg en op Mars : 45,7 kg. Hoeveel weegt hij op aarde? Via een rekensom is dit te achterhalen, maar ik zal u niet langer het antwoord schuldig blijven, het gewicht stond op 114,6 kg.

Moe maar voldaan gingen we weer terug naar de ontvangsthal waar we een consumptie aangeboden kregen van Stichting Vrienden Soos Kiek Uut. Zowel Piet als Leo werden door Günther bedankt voor de uitvoerige rondleiding. Op een rustige maar uitgebreide manier zijn we heel wat te weet gekomen van de geschiedenis over het luchtverkeer. Bedankt en als aandenken van ons werd het welbekende tegeltje aan beide heren overhandigd. Veldwachter Hans sloot deze bijeenkomst af en wenste iedereen een behouden thuiskomst en tot de volgende keer.

Een uitgebreide en gesproken versie van deze excursie kun je beluisteren op: www.soos-kiekuut.nl onder kopje geluid, bij Horizon Aviodrome deel 1 en deel 2. of klik anders de volgende link maar aan. Verder heeft onze Hoffotograaf de nodige foto's gemaakt en ook te zien op onze website.
Kijk ook maar eens op; www.aviodrome.nl

Tot de volgende meeting.

Carel, uw speciale verslaggever.

De gasten van vandaag zijn:
Bas Barendregt, Hans/Gerry Bonthuis, Gun­ther Bosch,  Willy Brinkman, Ria van 't Erve, Carel Heerius, Jan van der Horst, Jos Lemmens,  Gerard Lugten­berg, Diny Lutke Willink, Ton/Greet van reisen, Piet/Margo Schwen­gle, Wil­lem de Witte en Veld­wachter, Hans.

(Kenmerk: Kiekuut/2012/aviodrome.12)

 

Terug naar boven